Crossfit is geen gespecialiseerde sport, maar een manier van trainen met constant variërende, functionele bewegingen uitgevoerd met hoge intensiteit.

Met functionele bewegingen worden veilige, natuurlijke en essentiële bewegingen bedoeld waarbij een grote diversiteit van samengestelde motorische patronen aangesproken worden, met een “core to extremity” karakter.

Trainen met (relatieve) hoge intensiteit zal je sneller fitter maken. Deze hoge intensiteit is steeds op maat van de belastbaarheid en mogelijkheden van de individuele atleet. De intensiteit in crossfit komt pas na de volledige beheersing van de mechanismen van de beweging en het consistent en herhaaldelijk kunnen uitvoeren ervan.

Variatie is de kern van de trainingsfilosofie. Fitheid is een compromis en een balansoefening. Wij willen niet uitblinken in één domein, maar proberen om de 10 basis fysieke vaardigheden te verbeteren: cardio, kracht, stamina, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, power, speed, accuraatheid, behendigheid, coördinatie en balans. Wij streven naar een fitheid met een extreem hoog aanpassingsvermogen: aspecten van atletiek, gymnastiek en gewichtheffen komen steeds aan bod. Daarnaast streven we naar dezelfde variabiliteit n belasting door wisselen van de functie van de beweging (push-pull-squat), het aantal herhalingen, de grootte van belasting/gewicht en de tijd. Persoonlijke aanpassingen worden toegepast in functie van eigen gewaarwording, gebrek aan techniek en blessures.

Volgende 9 fundamentele beweging kopen steeds terug, gaan we optimaal inoefenen om ze uiteindelijk met een zekere virtuositeit te beheersen:

The air squat - The front squat - The overhead squat - The shoulder press - The push press - The push jerk - The deadlift - The sumo deadlift high pull -the medicine ball clean

Optimale trainingen vragen een optimale voeding. Onze aanbevelingen zijn: eet vlees (of vis: eigenlijk alles wat een ziel heeft of zal hebben;), noten en zaden, wat fruit, een beetje zetmeel en GEEN (toegevoegde) suikers. Eet in functie van jouw fitheid en beperk de totale opname tot wat nodig is om te trainen, maar niet om vet op te slaan. Alles met geraffineerde suikers en verwerkt voedsel is te mijden.

Voer a.u.b. uw naam in
Vul alstublieft een bericht in.